سوله سبک خرپایی【قیمت پایین】+ مزایا

سوله خرپایی ، یک سازه فلزی با وزن سبک و مقاومت بالاست که می‌توان از آن برای ساخت انواع سقف‌های شیب‌دار، سقف‌های قوسی و سقف‌های دیگر استفاده کرد. این نوع سوله به دلایل مختلفی، از جمله صرفه اقتصادی و کارآمد بودن، در بین پرکاربردترین سازه‌های صنعتی قرار دارد. یکی از ویژگی‌های برجسته سوله‌های خرپایی، نامحدود بودن ساختار دهانه آنهاست که اهمیت بالای کاربردی آنها را نشان می‌دهد.

سوله خرپایی سبک چیست؟

سوله سبک خرپایی به دلیل استفاده از المان ها در موقعیتهای تاثیرگذار و دقت اجرای بالا، باعث کاهش استفاده از مصالح شده و این موضوع باعث کاهش وزن این نوع سوله ها نسبت به سوله های تیرورقی میشود.بنابراین به دلیل کاهش وزن سازه،به این سوله ها،سوله سبک گفته میشود.

انواع سوله سبک خرپایی

سوله های سبک خرپایی در نوع طراحی انواع متفاوتی نداشته ولی از نظر معماری می توان به دو حالت با سقف قوسی و سقف شیبدار هشتی تقسیم یندی کرد.

مزایا و معایب سوله سبک خرپایی

هزینه پایین

سوله های خرپایی به دلیل کاهش وزن مصالح مورد استفاده و سبک بودن، باعث کاهش هزینه های سوله میگردند.
در سوله ها با دهانه های بزرگ که شیب رشد وزن سوله های تیرورقی، بسیار زیاد میگردد، در این سوله ها وزن سازه با افزایش ارتفاع یا دهانه با شیب بسیار کمی افزایش می بابد که باعث میگردد در دهانه های بزرگ و ارتفاع زیاد، هزینه ساخت تا 70 درصد کاهش یابد.

وزن پایین

سوله های خرپایی به دلیل وزن کم،باعث میگردد نصب این سوله ها راحتر نیز باشد.
وزن سازه کمتر این سوله ها باعث کاهش بار وارد بر فونداسیون شده که این موضوع باعث میگردد طراحی فونداسیون اقتصادی تر شده بتن و میلگرد کمتری در فونداسیون مصرف گردد.

تفاوت سوله سبک و سنگین

سوله سبک و سنگین بیشتر اصطلاح بازاری بوده و خیلی فنی نمی باشد،اما یک تناژ متعارف در بازار بابت سوله ها موجود می باشد که به کمتر از این تناژ سوله سبک اتلاق میشود و به بیشتر از این تناژ سوله سنگین.
در حالت معمول به سوله های تیرورقی با مصرف آهن بیش از 40 کیلو در هر مترمربع،سوله سنگین اتلاق میشود.و به سوله های خرپایی که مصرف آهن کمتر از 30 کیلو در مترمربع دارند،سوله سبک اتلاق میگردد.

سوله سبک خرپایی با فولاد آبی رنگسوله سبک برای چه مناطقی مناسب است؟

سوله های سبک را می توان برای هر منطقه و کاربری و معماری، طراحی و اجرا نمود و هیچگونه محدودیتی ندارند

قیمت احداث سوله خرپایی سبک

قیمت سوله های سبک معمولا از یک میلیون و سیصد هزار تومان (قیمت اردیبهشت 1402) به ازای هر مترمربع شروع میشود و بسته به نوع و دهانه ممکن است افزایش داشته باشد.در کل معمولا این نوع سوله ها از 20 تا 70 درصد هزینه کمتری نسبت به سوله تیرورقی دارند.
عوامل تاثیر گذار در قیمت سوله:

  • دهانه سوله
  • ارتفاع سوله
  • وجود جرثقیل و تناژ آن
  • منطقه ای که سوله در آن احداث میگردد

چند نکته مهم تاثیرگذار در قیمت سوله سبک خرپایی

1- قیمت مصالح

قمیت مصالح اولین و یکی از مهم ترین عواملی است که در هزینه ساخت سوله خرپایی تاثیر گذار است. به این خاطر که قیمت مصالح در بازار کشور ایستا نیست و نمیتوان قیمت قطعی برای آن در روزهای آینده تعیین کرد.

2- کلاهبرداران

در حوزه ساخت سوله بسیاری از شرکت ها قیمت های غیر عادی و پایینی را پیشنهاد می دهند که باید با این نکته دقت فرمایید که علت اصلی قیمت پایین پیشنهادی استفاده از مصالح بی کیفیت و غیر استاندارد و یا دست دوم می باشد.

در این موضوع باید مراقب باشید که برخی از سوله سازان، قیمت نهایی و تمام شده را کمتر می گویند و شما نیز باید به این مورد توجه کنید که تمامی اجزایی که در ساخت سوله نیاز است به کار رود را در قرارداد ذکر کنند تا قیمت تمام شده سوله مشخص شود.

3- ابعاد سوله

این مورد بیشترین تاثیر را در قمیت نهایی سوله دارد که شما با انتخاب درست می توانید تا 50 درصد هزینه های خود را کاهش دهید.

4- محل ساخت سوله

شهر و محل احداث سوله هم در قیمت سوله در سال 1402 تاثیرگذار است. به این صورت که سازمان نظام مهندسی آیین نامه های مقررات ملی ساختمان مشخص کرده است که لازم است بیشترین بار برف، بیشترین سرعت باد و شدیدترین زمین لرزه ای که در ان شهر در 30 سال گذشته اتفاق افتاده است را ملاک محاسبات قرار دهند.

به همین خاطر هر چه قدر بار برف و سرعت باد و شدت زمین لرزه در 30 سال گذشته بیشتر باشد باید از میزان فولاد بیشتری در ساخت سوله استفاده کرد.

اجزای سازنده سوله سبک خرپایی

  • ستون سوله
  • تیرها (رفترهای)سوله
  • لاپه ها
  • تیرهای کناری
  • مهاربندها
  • وال پستها
  • ساقروتها و یا مهارلاپه ها

نکات مهم برای طراحی سوله سبک خرپایی

در طراحی سوله های سبک خرپایی مواردی چون دقت در مدل سازی،شاپ دقیق سازه،اعمال دقیق بارهای سازه،کنترلهای دقیق سازه ای،ترسیم دقیق سازه و مشخص نمودن نحوه نصب سازه از عوامل مهم در طراحی سوله های سبک خرپایی می باشد.

سخن پایانی

سوله سبک خرپایی یکی از انواع سوله هایی است که می توان با هزینه کمتر و مقاومت بیشتر در مناطق مختلف و کاربری های متنوع احداث نمود.

در این مطلب برای شما سوله سبک خرپایی را توضیح داده و مزایای آن را بیان کردیم. همچنین مواردی که می توانند در قیمت نهایی سوله تاثیر زیادی داشته باشند را شرح دادیم. شما نیز تجربه احداث سوله سبک خرپایی را دارید حتما تجربیات خود را برای ما ارسال کنید.