هزینه ساخت سوله های خرپایی

سوله های خرپایی به نوعی از سوله ها اطلاق می شود که به صورت خرپایی طراحی و اجرا می گردند.به نحوی که شکل کلی سوله مانند سوله های تیرورقی بوده ولی فقط به جای استفاده از ورق در ساخت سوله ها از پروفیل استفاده میشود.معمولا از پروفیل های قوطی شکل برای این منظور استفاده میشود.

هزینه ساخت سوله های خرپایی

سوله های خرپایی در مقایسه با سوله های تیرورقی،معمولا چند مزیت و عیب از نظر هزینه ساخت دارند که مجموع این مزایا و معایب،توجیه اقتصادی این سوله ها را در هر پروژه تعیین می نماید.

مزایای سوله های خرپایی

این سوله ها به دلیل ساخت خرپایی معمولا از مصالح کمتری نسبت به سوله های تیرورقی استفاده می کنند.در سوله های تیرورقی برای پوشش دهانه های بزرگ که به طور طبیعی نیاز به ارتفاع بیشتری می باشد،وزن سازه نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد و این افزایش وزن از یک حد به بالا باعث سنگینی کل سازه میگردد که این موضوع باعث سنگینی فونداسیون خواهد شد.
مزیت اصلی سوله های خرپایی نسبت به سوله های تیرورقی در این است که با افزایش دهانه ها و نیاز به افزایش ارتفاع و ابعاد مقاطع وزن سازه رشد چندانی نمی کند بنابراین در این سازه ها با وزن به مراتب کمتر می توان دهانه های بزرگ را پوشش داد.
-در این سوله ها به دلیل مصرف کم مصالح از نظر محیط زیست و بهره برداری از ذخایر زیرزمینی هم حائز اهمیت می باشد.که با در نظر گرفتن این موضوع ساخت چنین سوله هایی در هر حال مقروم به صرفه خواهد بود.
-یکی دیگر از مزایای این سازه ها بحث جوشکاری آنها می باشد.در سازه های تیرورقی،برای اتصال جان به بال از جوش نفوذی استفاده می شود.اما در سازه های خرپایی به دلیل وجود طول جوش کافی،از جوش گوشه با بعد کم استفاده می گردد.
هزینه ساخت سوله های خرپایی

معایب سوله های خرپایی

یکی از معایب این سوله ها که باعث افزایش هزینه ساخت سوله های خرپایی نسبت به سوله های تیر ورقی می باشد،نیاز به دقت ساخت زیاد این سوله ها می باشد که باعث استفاده از نیروی انسانی بیشتر و طبیعتا هزینه بیشتری برای ساخت خواهد بود.

نکته:یک نکته در مورد سازه های تیرورقی این که در این سازه ها نیز در هنگام ورود نیرو به مقاطع فقط مقطعی از جان به صورت یک عضو مایل کار خواهد کرد و همین موضوع باعث تشکیل یک خرپا در این سازه ها میگردد.عملا این سازه ها نیز یک نوع سازه خرپایی می باشند.اما به دلیل دقت کم ساخت در این سازه ها کل جان را پوشش می دهند تا در هنگام ورود نیرو مقطع مورد نظر تشکیل گردد.که در این حالت هم ساخت راحتر خواهد بود و هم طراحی.