اصول سوله سازی

سوله سبک خرپایی چیست ؟

نوعی سوله سبک می باشد که از قوطی پروفیل در ساخت آن استفاده شده است . به دلیل هندسه ی خاصی که دارد و نیز خرپایی بودن اعضا، میزان استفاده و کاربرد فولاد برای ساخت اسکلت آن کاهش یافته و به همین دلیل وزن این سازه به طور موثری کاهش یافته است. و همین مساله سبکی وزن سوله و قابلیت تحمل نشست های نسبی باعث شده که فوندانسیونی که برای تامین پایداری این نوع سوله مورد استفاده قرار می گیرد، مقرون به صرفه ی اقتصادی باشد.

طراحی و محاسبات سوله

طراحی و انجام محاسبات سوله براساس استاندارد توسط نرم افزار های اتوکد و ،SAP2000 تهیه نقشه سوله با رویکرد مهندسی و کاملا اقتصادی انجام می شود و بر قیمت سوله تاثیر می گذارد. بار برف ، باد ، زلزله و جرثقیل عوامل مهمی در طراحی سوله می باشند. ابعاد فنداسیون سوله ، ضخامت ورق و ابعاد ستون و رفتار سوله ، پوشش رنگ ، کفسازی و…… در طراحی معین می گردند.

برآورد هزینه و قیمت سوله

فاکتور های گوناگونی در قیمت ساخت سوله موثر می باشند که مهمترین آنها موقعیت، کاربری، دهانه و ارتفاع، وجود جرثقیل یا نیم طبقه و… می باشند. هزینه ساخت سوله از روی نقشه ها با دقت بالایی قابل محاسبه است. برآورد دقیق تناژ آهن مصرفی و محاسبه هزینه ساخت اسکلت سوله پس از تهیه نقشه شاپ سوله در نرم افزار تکلا استراکچرز  مشخص می شود.

تعیین ارتفاع سوله استاندارد

یکی از مراحل مهم و اولیه در ساخت سوله تعیین ابعاد آن است. از آن جا که از لحاظ هزینه سوله باید به صرفه و اقتصادی باشد باید ابعاد درست و متناس با نیاز کاربر را برای سوله تعیین کرد. چون این ابعاد بر وزن آهنی مصرفی سوله سازی تاثیر مستقیم دارد.

یکی از ابعاد مهم تعیین ارتفاع سوله است. زیرا ارتفاع و دهانه سوله بطور چشم گیر بر میزان آهن مورد نیاز اسکلت سوله تاثیر دارد.

ارتفاع سوله

ارتفاع سوله استاندارد عمدتاً بنا بر نیاز پروژه و ابعاد برش ورق تعیین می گردد یعنی اصولاً ارتفاع سوله در مرحله اول با توجه به نوع کاربری مورد نیاز در سوله نسبت به ماشین آلات و انبارش و فضای مورد نیاز در داخل سوله تعیین می گردد. در مرحله دوم با توجه به ابعاد برش ورق ها چون عمدتاً به طول 6 متر هستند و تقسیم برش این ابعاد ارتفاع سوله را از 3 متر به بالا اجرا می گردد.

ارتفاع سوله در تاج سوله با توجه به عرض و شیب سقف سوله تعیین می گردد مثلاً اگر ارتفاع ستون سوله 6 متر باشد و عرض سوله 20 متر در نظر گرفته شود و شیب سقف سوله نیز 20% تعیین گردد ارتفاع سوله در تاج 8 متر است. حالا اگر عرض سوله و شیب سقف سوله بیشتر و یا کمتر گردد به همان میزان ارتفاع تاج سوله نسبت به ستون تغییر خواهد کرد.

ارتفاع این سوله ها معمولا ۸ متر است اما در صورتی که نیاز به ارتفاع کمتری بود می تواند حداقل ۴ متر و برای ارتفاع بیشتر حداکثر ۲۰ متر باشد. ارتفاع بیشتر از ۲۰ متر خیلی کم  مشاهده می شود و معمول نیست.

اصول طراحی سوله های صنعتی

در طراحی انواع سوله فاکتورهای مهمی قرار دارند. برای طراحی سوله معمولا نیازمند تخصص و دقت بسیار بالا هستیم، لذا برای ترسیم نقشه های کارگاهی سوله از شاپ دراوینگ استفاده می کنند.

بی توجهی به فاکتورهای مهم در سوله سازی می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. پس به منظور طراحی هر چه بهتر سوله صنعتی خود حتما پیش با تجربه های این صنعت ساخت سوله بروید.

به منظور جلوگیری از هزینه های جبران ناپذیر و همچنین بالا بردن سطح کیفیت کار اجرای سوله، قبل از اجرا اقدام به طراحی و بررسی جزییات و کشیدن نقشه های کلی و جزیی سوله می کنند.

برای سوله سازی رعایت مطالب زیر مورد نیاز است:

بررسی میزان بار مرده، بار برف و بار نامتقارن

بررسی و تخمین بارهای جانبی شامل بار باد و یا زلزله

در سوله های صنعتی مسئله جرثقیل سقفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

محل احداث سوله، مخصوصا نوع خاک

دهانه و طول سوله نیز در طراحی آن بسیار تاثیر گذار است

ارتفاع جانبی و دیوارهای سوله

قاب های سوله و تعداد آنها و همچنین طولشان در طراحی سوله تاثیرگذارند.

محاسبات به منظور درآوردن عدد ضریب طول موثر

درز انقطاع

میزان شیبی که به سقف آن می دهند.

پوشش سقف و دیوار سوله چه باشد

طراحی تیر حمل کننده جرثقیل سوله

طراحی پرلین های سوله

طراحی میل مهار

ارائه طرح هایی برای داشتن حداقل دورریز ورق

ارائه دفترچه محاسبات کامل به وسیله ابزار دقیق

ساخت پوشش سقف سوله

یکی از مهم ترین بخش های سوله سقف آن است که اغلب به شکل شیبدار است و می توان برای ساخت آن از مصالح مختلفی استفاده کنیم که عبارتند از:

  1. ورق آلومینیومی همراه با پشم شیشه
  2. ساندویچ پانل سقفی
  3. ورق های سقفی (استفاده از آن خیلی کاهش یافته است.)

در ساخت ساندویچ پانل ها بین دو ورق لایه فوم تزریق شده و به شکل ساندویچ درآمده است. این روش اصولی ترین روش برای ساخت پوشش سقف است – عایق مناسبی برای سرما، گرما و رطوبت است – در برابر حوادثی مثل زلزله مقاوم است –به علت اینکه در زمان کمتری نصب می گردد هزینه های بهره برداری را کم می کند این پوشش برای سوله های صنعتی و ورزشی و بسیاری از سوله های دیگر استفاده می شود.

دیوار چینی سوله

به دلیل نقش مهمی که دیوارها در مقابله با فشارهای وارده بر عهده دارند دیوارچینی سوله باید به صورت اصولی و براساس استاندارد و با کمترین وزن ممکن انجام شود.

کف سازی سوله

امروزه به دلیل استفاده از ماشین آلات سنگین در سوله ها مسئله کف سازی بسیار مهم است و کف سازی با در نظر گرفتن درزها و بررسی مقاومت کف  انجام می شود.

نصب سوله

معمولاً اتصال اغلب قسمت‌های یک سوله به وسیلهٔ پیچ و مهره و در مواردی نیز از طریق جوش انجام می‌گیرد. به دلیل اینکه تمامی قطعات سوله در کارخانه ساخت بالا ساخته می‌شوند و بیشتر اتصالات از نوع فلنجی بود معمولاً عملیات نصب در چند روز خاتمه می‌یابد و این امر باعث صرفه جویی فراوان در وقت و هزینه تمام شده می‌گردد.

خدمات شرکت متروپل